Fox News Bosses Knew Network Spread Lies About Dominion Voting Systems

Fox News Bosses Knew Network Spread Lies About Dominion Voting Systems

Rupert Murdoch with his sons Lachlan, left, and James

Reports from Fox News in mid-November 2020 make it clear that the network knew it was peddling falsehoods about Dominion voting machines, yet many of its personalities continued to overwhelmingly spew conspiracy theories on prime-time cable television.

Dominion is suing Fox for defamation after the right-wing cable channel extensively pushed false claims about the 2020 election and Dominion’s voting machines. In the two-week period after Fox News declared Joe Biden the president-elect, the network questioned the results of the election or pushed conspiracy theories about it almost 800 times, including by using Dominion as a scapegoat. Fox became an outlet that aired Trump campaign lies about Dominion voting machines getting hacked without any evidence. The channel’s coverage of the election mimicked the baseless claims of Trump lawyer and conspiracy theorist Sidney Powell.

For Dominion to prove that Fox acted with “actual malice,” the company must show that Fox knew the allegations made about Dominion were false, or that Fox acted in reckless disregard for the truth. In addition to pursuing how culpable the Murdochs were in this regard, Dominion lawyers are deposing Fox prime-time hosts and appear to have text messages that show employees knew Fox was peddling lies, according to Washington Post reporting.

While these lines of inquiry may be already sufficient to meet the “actual malice” standard, brief moments in Fox’s own programming also show the network was contemporaneously aware the Dominion allegations were lies, even if these few examples were drowned out. The Washington Post noted that Dominion may currently be trying to ascertain “whether Fox personalities who challenged election fraud claims on air faced any repercussions.”

Some articles and newsletters on FoxNews.com from November 2020 included statements from Dominion rejecting the baseless conspiracy theories or Fox staffers mocking the conspiracy theories. On the channel’s programming, some Fox personalities made the effort to debunk what their own colleagues were pushing and encouraged the Fox audience to accept the election. This included directly fact-checking lies about Dominion, labeling such claims as disinformation, and explaining that no evidence for these conspiracy theories had been presented. Unfortunately, vastly outnumbered by Fox lies about the election, these moments were brief and few:

  • Fox correspondent Eric Shawn debunked Trump lies about Dominion, citing cybersecurity experts at the Department of Homeland Security to call it an example of “disinformation.” [Fox News, Special Report, 11/12/20]
  • Fox & Friends co-host Steve Doocy debunked guest Jonathan Turley’s claim that Dominion voting software “had glitches.” Doocy said: “With that Dominion software: Five counties in Michigan and Georgia had problems. And the Dominion software was used in two of the counties. And in every instance, largely, it was human error – a problem, but the software did not affect the vote counts.” [Fox News, Fox & Friends, 11/13/20]
  • Days later, Doocy and Turley acknowledged that there was no evidence for the Dominion conspiracy theories. [Fox News, Fox & Friends, 11/16/20]
  • Shawn offered to “clarify the election facts as we know them right now,” debunking several baseless claims of voter fraud on-air, reading off the response from Dominion to one particular claim about the company. Shawn also noted that the conspiracy theories are “designed to undermine your faith in American democracy.” [Fox News, America’s News HQ, 11/15/20]
  • Fox correspondent Rick Leventhal said Rudy Giuliani “offered no evidence” for his claims that Dominion is “a radical left company with ties to Venezuela, outright accusing it of fixing the 2020 results.” [Fox News, Fox News at Night, 11/16/20]
  • Fox News anchor Dana Perino and contributor Karl Rove recognized on-air that the accusations were all potential grounds for lawsuits by Dominion against Giuliani and Powell. [Fox News, The Daily Briefing, 11/19/20]
  • Shawn interviewed Dominion representative Michael Steel for nine minutes to debunk specific right-wing allegations against the company. [Fox News, America’s News HQ, 11/22/20]
  • Just two days before the Jan. 6 insurrection, Doocy repeatedly pointed out that Trump’s supporters have shown no evidence to support Dominion conspiracy theories. [Fox News, Fox & Friends, 1/4/21]

Reprinted with permission from Media Matters.

Start your day with National Memo Newsletter

Know first.

The opinions that matter. Delivered to your inbox every morning

Arizona Republicans Pushed Abortion Ban -- And Now They're Terrified

Kari Lake

Photo by Caitlin O'Hara/REUTERS

The Arizona Supreme Court ruling that restores an 1864 law banning abortion at any stage has Republicans scrambling to distance themselves from the archaic law. The result is some textbook examples of hypocrisy and Republicans screaming in frustration over the results of getting exactly what they insisted that they wanted.

Keep reading...Show less
Fox Buries Arizona Court Decision Ordering Near-Total Abortion Ban

Jesse Watters

Fox News’ evening “opinion” hosts completely ignored Tuesday’s ruling from the all-Republican Arizona Supreme Court reviving a 160-year-old state law that bans abortions under almost all circumstances, as the network continues its pattern of shielding viewers from stories that could damage Donald Trump’s presidential campaign.

Keep reading...Show less
{{ post.roar_specific_data.api_data.analytics }}